Thursday, March 27, 2014

Cinta Adalah (Cintaku Ibarat Nota Muzik)

Cinta Adalah

Cinta Adalah...
(Cintaku Ibarat Nota Muzik)

Aku masih teringat,
Di kala senja itu,
Saat mentari melabuhkan tirai,
Deburan ombak
Sekawan camar pulang petang,
Dan angin memesrai lembut,
Wajahmu yang ayu,
Sedang kau mengatur hujung rambut,
Sempat kau melirik manja kepadaku,
Menghadiahkan senyuman paling manis,
Hatiku tersentuh dan teruntun,
Dan kau tertawa kemudiannya,
Menampakkan baris gigi yang tersusun rapat,
Dan lesung pipimu terserlah,
Dan aku, dalam segan,
Membalas tawamu itu,
Sejenak kita berpandangan,
Dan saling memaknakan renungan.

Aku masih teringat,
Di kala petang itu,
Duduk- duduk kau dan aku,
Di atas hamparan rumput menghijau,
Aku memetik gitar, menyanyikan lagu,
Dan kau menutup matamu,
Menghayati “My Magical Journey”,
Yang liriknya dikarang olehmu,
Dan melodinya disusun olehku,
Dan sejenak aku,
Cuba menggambarkan fikiranmu,
Apakah getar yang aku rasakan itu,
Senadakah ia dengan jiwamu?
Sesaat itu kau membuka matamu,
Memandangku dengan rela,
Dan kau akhirnya tertunduk malu,
Lalu aku menghentikan petikan gitar,
Oh, Tuhan! Adakah gadis ini mencintaiku?

Aku masih teringat,
Semua kenangan itu,
Walau kini kita berjauhan,
Dan tiada lagi pesan,
Namun gitar tetap kupetik,
Dan lagu tetap kunyanyikan,
Jadilah ia satu simfoni,
Simfoni dari kejauhan,
Kerana cintaku untukmu,
Adalah ibarat nota muzik.

Dan, aku pasti,
Suatu hari nanti,
Kita akan menghiasi semula laman,
Yang telah lama kita tinggalkan,
Dan, kau...
Akan kembali, bukan?

Am Nass, 7.12.2013



Gambar : Google Images

0 comments:

Post a Comment